«Крила нашої спільної свободи». Коли і від кого Україна отримає F-16 і чому це історичне рішення — все про «коаліцію винищувачів»
Поділитися:
Американські F-16 в небі над Афганістаном (архівне фото) (Фото:Air Force Tech. Sgt. Matthew Lotz / defense.gov)
Фактичне формування “коаліції винищувачів”, до якої увійшли США та інші західні партнери України, стало одним із найгучніших і найбільш плідних результатів саміту G7 у Японії.
Менше ніж чотири місяці минуло відтоді, як наприкінці січня президент США Джо Байден виключив можливість передачі Україні винищувачів американською стороною до того, як на саміті G7 у японській Хіросімі Білий дім підтвердив участь США у «коаліції винищувачів».
«Я вірю, що крила нашої спільної свободи будуть очевидно найміцнішими у світі!» — подякував Джо Байдену за участь США президент України Володимир Зеленський. «Коли наші пілоти знатимуть F-16, і коли у нашому небі з’являться ці машини, це матиме значення не тільки для України. Це буде історичний момент для усієї архітектури безпеки у Європі та у світі», — додав Зеленський на саміті в Японії
NV нагадує, що таке «коаліція винищувачів», як скоро і від кого Україна отримає сучасні бойові літаки.
Коаліція винищувачів: що це і хто дасть Україні літаки
До коаліції союзників України, які погодилися спільними зусиллями забезпечити ЗСУ сучасною бойовою авіацією та необхідним навчанням, публічно увійшли п’ять країн:
- Велика Британія
- США
- Нідерланди,
- Бельгія
- Данія.
Зокрема США підтвердили, що «підтримуватимуть спільні зусилля з навчання українських пілотів на винищувачах четвертого покоління, включно з F-16». До винищувачів цього класу належать також британські літаки Eurofighter Typhoon і французькі Mirage 2000.
Радник президента США з національної безпеки Джейк Салліван повідомив, що протягом наступних кількох місяців союзники мають вирішити, скільки літаків, коли саме і від кого отримає Україна.
Тим часом триватиме навчання українських пілотів. Британський премʼєр-міністр Ріші Сунак заявив, що його країна розпочне таке навчання для українських військових авіаторів вже влітку. Високий представник ЄС з питань закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель 22 травня натякнув, що програма навчання українських пілотів вже розпочалася. «Сподіваюся, що незабаром ми зможемо надати Україні це озброєння», — додав Боррель перед початком засідання Ради міністрів країн ЄС із закордонних справ у Брюсселі.
США поки не вирішили, чи надаватимуть Україні свої літаки F-16, чи обмежаться допомогою у підготовці пілотів. У Білому домі дали зрозуміти, що більшість винищувачів Україна може отримати від країн Європи, а не від США.
«Я думаю, що враховуючи кількість [F-16], які зараз доступні на складах наших європейських союзників, і той факт, що, виходячи з грошей, наданих нам Конгресом, існує так багато інших пріоритетів щодо систем, які можна надати. Можливо, ми більше зосередимося на передачі [винищувачів] третьою стороною, але президент [Джо Байден] ще не прийняв остаточного рішення», — сказав Салліван, відповідаючи на запитання, чи надішлють США свої літаки в Україну.
CNN уточнює, що Україні, найімовірніше, нададуть старіші версії літаків F-16 з повітряних флотів союзників США, особливо в Західній Європі. Утім навіть вони пройшли «модернізацію» у вигляді вдосконалення авіоніки та програмного забезпечення.
Захід також висунув умову надання винищувачів Україні: ЗСУ не будуть використовувати їх для ударів по території Російської Федерації. Таку вимогу озвучив радник Байдена з національної безпеки Салліван. «Усі засоби, які Сполучені Штати передали Україні, надходять із ключовою умовою, що США не дозволяють і не підтримують атаки на російську територію. Це стосується і підтримки надання винищувачів F-16 будь-якою стороною», — зазначив Салліван.
Президент України Володимир Зеленський під час візиту в Японію підтвердив, що точної інформації про кількість та терміни передачі Україні винищувачів поки немає, однак він спробує прискорити їх постачання. «Я не можу вам зараз сказати, скільки ми отримаємо літаків і коли це точно буде. Але ми будемо прискорювати це», — наголосив він.
Зеленський назвав «першим кроком» рішення союзників про початок навчань українських пілотів на F-16. «Ми дійсно довго і потужно працювали з партнерами, щоб отримати бажаний результат… Сьогодні відкрита для нас місія тренування. Це перший крок. Далі є відповідна кількість місяців для навчання наших пілотів. Ми будемо працювати, щоб ці люди були максимально досвідчені, щоб скоротити процес навчання», — сказав президент.
Як довго може тривати навчання українських пілотів і коли вони зможуть керувати F-16?
The Guardian з посиланням на високопоставленого чиновника адміністрації Джо Байдена повідомляє, що план включатиме навчання «на винищувачах четвертого покоління, включаючи F-16, для подальшого зміцнення та вдосконалення можливостей українських Повітряних сил».
Навчання проходитиме за межами України на майданчиках у Європі і триватиме місяці (а не роки), уточнює видання. «Ми сподіваємося, що зможемо розпочати це навчання найближчими тижнями», — заявило джерело The Guardian.
«На підготовку українських пілотів і екіпажів знадобиться щонайменше три місяці, а ймовірніше, шість-дев’ять місяців, — нагадують журналісти видання. — Київ визначає список потенційних пілотів і навчає їх англійської мови, щоб вони могли розпочати навчання у Великобританії».
Кілька днів тому американські ЗМІ із посиланням на внутрішню оцінку ВПС США повідомили, що на попередніх тестових випробуваннях двоє українських пілотів перевершили очікування американців. США проаналізували навчання двох українських льотчиків — пілотів МіГ-29 і Су-27 — на авіасимуляторі на авіабазі Морріс, штат Аризона, у лютому-березні 2023 року. Американські фахівці дійшли висновку, що навчання українських пілотів на американських винищувачах F-16 потребує лише чотирьох місяців — набагато менше, ніж раніше припускали партнери України.
Водночас на тлі заяв про «коаліцію винищувачів» у США не очікують, що F-16 візьмуть участь у майбутньому українському контрнаступі.
Заступник голови комітету Верховної Ради України з питань нацбезпеки Єгор Чернієв припустив, що F-16 гіпотетично можуть бути в строю через чотири місяці після початку навчання українських пілотів.
Радник Міністерства оборони України Юрій Сак має надію, що винищувачі F-16 з’являться в Україні восени.
«Якщо ми всі докладемо всіх зусиль… і рішення прийматимуться швидко, я б припустив, що наприкінці вересня — на початку жовтня ми зможемо побачити перші F-16, які літають в українському повітряному просторі», — сказав Сак у коментарі Washington Post 20 травня.
Скільки літаків хоче отримати Україна?
За кілька днів до оголошення про коаліцію винищувачів радник міністра оборони України Юрій Сак заявив, що Україна хотіла б отримати від союзників від 40 до 50 винищувачів F-16 і сформувати три-чотири ескадрильї, щоб захистити небо від російських атак.
Спікер Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат у січні 2023 року оцінював, що для повноцінного захисту повітряного простору Україні необхідно 200 літаків F-16. Однак на тлі новин про західну «коаліцію винищувачів» Ігнат більш реалістично припустив, що на початкових етапах Україні можуть передати декілька десятків західних багатоцільових винищувачів F-16.
Юрій Ігнат пояснив, що «ніхто не буде передавати поштучно ті літаки». «Ті літаки будуть передаватися підрозділами — це щонайменше ескадрилья. В нашому варіанті це зараз 12 плюс літаків, а у західних партнерів в ескадрильї більше — до 18 літаків. Таким чином кілька десятків літаків може бути передано», — відзначив Ігнат.
Що можуть змінити F-16 у війні проти РФ?
Спікер Повітряних сил України Юрій Ігнат пояснив, що багатоцільові винищувачів F-16 допоможуть посилити оборону країни та її протиповітряну оборону.
Зокрема літаки F-16 можуть дозволити Україні:
- захистити країну від обстрілів всередині і допомогти силам ППО;
- відігнати подалі від кордонів російські літаки, які обстрілюють прифронтові території керованими авіабомбами;
- навести порядок у морі;
- допомогти сухопутним силам оборони деокупувати захоплені території.
«Я вам скажу більше, коли будуть F-16, ми виграємо цю війну, — наголосив Ігнат. – Якщо ці літаки прийдуть в Україну, вони стануть на бойове чергування в різних регіонах на наших оперативних аеродромах», — сказав Ігнат.
Він нагадав, що протяжність державного кордону і лінії фронту (близько 2,5 тис. км) надто велика, щоб навіть такі західні системи, як NASAMS, IRIS-T, Patriot і SAMP/T, а також ППО сухопутних військ перекривали всю територію України.
«Тому нам потрібен F-16, у якого є винищувальне прикриття, він також є частиною ППО. Винищувач може працювати по повітряних цілях як знизу, так і зверху. Там, де немає ППО, буде працювати F-16», — пояснив речник командування Повітряних сил ЗСУ.
Водночас Джастін Бронк, авіаційний експерт британського аналітичного центру RUSI, попередив, що потужність російської протиповітряної оборони, ймовірно, обмежуватиме можливості F-16 у ролі близької повітряної підтримки — тобто бомбардування позицій противника. Літакам доведеться літати низько, щоб уникнути їх виявлення росіянами.
«Західні винищувачі, оснащені зброєю, яку можна запускати з-поза зони ураження [ворожої ППО], запропонують Україні покращену здатність знищувати фіксовані російські цілі поблизу лінії фронту з безпечнішої відстані», — написав Бронк у Twitter, що розширить можливості «існуючих варіантів» для України, таких як удари РСЗО Himars.
Водночас український пілот Вадим Ворошилов (позивний Karaya) в інтерв’ю Радіо NV назвав «феноменальними» технічні спроможності, які можуть надати Повітряним силам України винищувачі F-16. Він також пояснив, чому саме ці літаки для України кращі, аніж британські Eurofighter або французькі Mirage 2000. «Звісно, F-16: ціна, бойові спроможності і кількість. Їх побудовано понад 4600 повітряних суден. Величезна кількість комерційних підприємств займаються їх модернізацією та виготовленням авіаційних засобів ураження. І тому саме для нас, для такої досить великої структури як Повітряні сили, це найкраща машина, яка нам зараз потрібна, — наголосив пілот. — Не проблематично буде під час активної фази ведення бойових дій транспортувати до нас необхідні компоненти та авіаційні засоби ураження до даного типу винищувача».
Авіаційний експерт Валерій Романенко раніше припускав, що якщо Україна отримає F-16 від Нідерландів, то отримає мають можливість використання всієї основної номенклатури озброєння, включаючи ракети AIM-120 та JDAAM.
«Отримавши F-16, ми зможемо використовувати чотири ракети HARM на одному літаку по-перше масово, по-друге на 100%. До комплекту цих нідерландських літаків входять далекобійні ракети. Якщо ми їх отримаємо, то вирішимо багато проблем із Кримським мостом, Керченським та Севастопольським портами, зі складами забезпечення в Криму, авіабазами там», — сказав Романенко. Він додав, що ворожі літаки будуть знищуватися на відстані до 120 км.
Винищувачі F-16: основі характеристики
F-16 — наймасовіший літак четвертого покоління. З 1976 року виготовлено понад 4600 одиниць F-16, їх мають на озброєнні 25 країн, що робить машину наймасовішим бойовим літаком у світі. Існує більше ніж 10 його модифікацій.
Максимальна швидкість літака складає 2410 км/год, а бойовий радіус — 550 км. Винищувач обладнаний 20-мм гарматою М61А1 Vulcan та має дев’ять точок підвіски. Маса підвісних елементів — 7700 кг.
F-16 може використовувати:
- ракети повітря-повітря
- ракети повітря-земля
- керовані бомби
- некеровані бомби
Один винищувач F-16 Fighting Falcon коштує $24,8 млн.
Ексголовнокомандувач сил НАТО в Європі Джеймс Ставрідіс зазначив, що «це відносно простий літак, який легко освоїти».
Винищувач оснащений 20-мм скорострільною шестиствольною гарматою M61 Vulcan, він має дев’ять точок підвіски, загальна маса підвісного озброєння становить 7,7 т. Може використовувати керовані ракети AIM-120 AMRAAM, IRIS-T, високошвидкісну протирадіолокаційну ракету AGM-88 HARM, протикорабельну ракету AGM-84 Harpoon та різні типи керованих та некерованих бомб.
Досвід застосування F-16 довів його ефективність як проти повітряних цілей, так і проти об’єктів на землі, зокрема РЛС супротивника.
Водночас головною проблемою розміщення F-16 або інших літаків четвертого покоління є відсутність в Україні відповідних аеродромів та фахівців з обслуговування. Будь-яке вдосконалення смуг чи аеродромів навряд чи могло б пройти непоміченим для Росії, що підвищило б ризик ураження для літаків, відзначає CNN.
«Щоб один винищувач злетів, над ним працює близько 10−15 спеціальних автомобілів — один паливо заливає, другий електрикою живить, третій повітрям постачає. Усі ці машини треба міняти. На аеродромі є технічні засоби, які забезпечують зліт, посадку, видачу інформації для виконання польоту — це також треба міняти. Потрібно змінювати покриття злітно-посадкової смуги», — розповів військовий експерт Агіль Рустамзаде. На його думку, тимчасово для F-16 можна було б використати інфраструктуру Польщі.